Certyfikacja AOC

I. Certyfikaty przewoźnika lotniczego (AOC) w zakresie przewozu lotniczego z wykorzystaniem samolotów, śmigłowców, posiadających Świadectwo zdatności do lotu wydane zgodnie z Part-21 (załącznik I do rozporządzenia Komisji (UE) nr 748/2012) są wydawane na podstawie przepisów rozporządzenia 965/2012/UE (z uwzględnieniem wymagań ustawy Prawo lotnicze oraz rozporządzenia Ministra Infrastruktury i Budownictwa w sprawie certyfikacji działalności w lotnictwie cywilnym).

Zgodnie z ARO.AOC.100 załącznika II do rozporządzenia 965/2012/UE Prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego wyda certyfikat przewoźnika lotniczego (AOC) w zakresie przewozu lotniczego przy wykorzystaniu samolotu, śmigłowca, po stwierdzeniu, że przewoźnik lotniczy spełnia następujące wymagania przewidziane w ORO.AOC.100 (załącznik III)  rozporządzenia 965/2012/UE:

1) złoży wniosek – zgodnie z ORO.GEN.115(a), ORO.AOC.100 lit. A na druku ULC-AOC-01_965;

2) przedstawi informację, o których mowa w ORO.AOC.100 lit b;

3) wykaże, że:

a) spełnia wymagania określone w załączniku V do rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2018/1139 z dnia 4 lipca 2018 r. w sprawie wspólnych zasad w dziedzinie lotnictwa cywilnego i utworzenia Agencji Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego oraz zmieniające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 2111/2005, (WE) nr 1008/2008, (UE) nr 996/2010, (UE) nr 376/2014 i dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/30/UE i 2014/53/UE, a także uchylające rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 552/2004 i (WE) nr 216/2008 i rozporządzenie Rady (EWG) nr 3922/91,

b) statki powietrzne posiadają świadectwa zdatności do lotu wydane zgodnie z rozporządzeniem Komisji (WE) nr 748/2012 z dnia 3 sierpnia 2012 r. ustanawiające przepisy wykonawcze dotyczące certyfikacji statków powietrznych i związanych z nimi wyrobów, części i akcesoriów w zakresie zdatności do lotu i ochrony środowiska oraz dotyczące certyfikacji organizacji projektujących i produkujących (Part-21),

c) struktura organizacji i zarządzania jest odpowiednia i dopasowana do skali oraz zakresu prowadzonych operacji.

II. Każda zmiana do MEL musi być wprowadzona zgodnie z ORO.MLR.105 rozporządzenia 965/2012/UE, w terminach określonych w tym rozporządzeniu, w oparciu o odpowiedni MMEL określony w obowiązkowej części danych dotyczących zgodności operacyjnej (OSD). Jeżeli MMEL nie został ustanowiony jako część danych dotyczących zgodności operacyjnej, MEL może się opierać się na odpowiednim MMEL uznawanym indywidualnie przez Prezesa Urzędu.III. W celu umożliwienia Prezesowi Urzędu Lotnictwa Cywilnego oceny dokumentacji zarządzania, programów szkoleniowych, podręczników i procedur za zgodność z wymaganiami rozporządzenia 965/2012/UE przed wydaniem certyfikatu przewoźnika lotniczego (AOC) w zakresie przewozu lotniczego, podmioty zainteresowane powinny składać wnioski wraz z dokumentacją w terminie umożliwiającym jego rozpatrzenie przez Prezesa Urzędu (120 dni kalendarzowych przed planowaną datą rozpoczęcia operacji).

Do wniosku w sprawie certyfikatu AOC, złożonego na formularzu ULC-AOC-01_965, dołącza się:

1) wypełnione formularze OPS Form 4_965 (wraz z załącznikami potwierdzającymi kwalifikacje, doświadczenie i protokołem wewnętrznej oceny kompetencji kandydata) dla Kierownika odpowiedzialnego oraz osób nominowanych, o których mowa w ORO.AOC.135 rozporządzenia 965/2012/UE oraz informacje o osobach wyznaczonych do pełnienia obowiązków Kierownika ds. bezpieczeństwa (SM) oraz Kierownika zapewnienia zgodności (CMM); należy również dołączyć oryginały lub poświadczone notarialnie kopie pełnomocnictw do reprezentowania (jeśli dotyczy);

2) dokumentację systemu zarządzania oraz Instrukcję Operacyjną;

3) listę zgodności określającą, jak konkretne punkty przepisów zostały wdrożone w dokumentacji przewoźnika (wypełniony formularz zgodności CL-965 dla nowych wniosków oraz zmian poważnych w dokumentacji);

4) charakterystykę przedsiębiorstwa OPQ_965 (należy zwrócić uwagę na klasyfikację organizacji dużej wielkości (complex) oraz małej wielkości (non-complex);

5) charakterystyki zawodowe personelu CHZ_965;

6) harmonogram certyfikacji HC_965 (jeśli dotyczy);

7) oświadczenia o zgodności wyposażenia statku powietrznego dla całej wnioskowanej floty statków powietrznych;

8) Kartę Oceny Dokumentacji Systemu Zarządzania, właściwą dla danego typu  organizacji (duża/mała)

9) dowód wniesienia opłaty lotniczej;

10) kopię wypisu z właściwego rejestru lub ewidencji (np. KRS) określającego status prawny podmiotu;

11) program lotu pokazowego (jeśli dotyczy);

12) oświadczenie o zobowiązaniu się do zawarcia stosownej umowy ubezpieczenia OC.

IV. Po złożeniu powyższych dokumentów zostanie oceniona dokumentacja systemu zarządzania oraz Instrukcja Operacyjna na zgodność z wymaganiami rozporządzenia 965/2012/UE.

V. Po uzgodnieniu treści dokumentacji oraz osób nominowanych odbędzie się audyt certyfikacyjny.

VI. Pozytywne zakończenie audytu oraz usunięcie wszystkich stwierdzonych niezgodności skutkować będzie wydaniem certyfikatu AOC, zgodnie z wzorem zawartym w Part-ARO, ważnym bezterminowo.

 

Reprezentowanie strony przez pełnomocnika.

         W myśl art. 32 k.p.a. strona może działać przez pełnomocnika, o ile charakter czynności nie wymaga jej osobistego działania. Zgodnie z art. 33 § 3 k.p.a. pełnomocnik ma obowiązek dołączyć każdorazowo do akt oryginał lub urzędowo poświadczony odpis pełnomocnictwa. Adwokat, radca prawny, rzecznik patentowy, a także doradca podatkowy mogą sami uwierzytelnić odpis udzielonego im pełnomocnictwa oraz odpisy innych dokumentów wykazujących ich umocowanie. Złożenie pełnomocnictwa podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.

Procedura uzyskania AOC

  1. pl
  2. en
  1. pl
  2. en

© 1985 – 2025   Vence /FR/ Luxembourg /LU/ Valletta /MT/ Warszawa /PL/ London /GB/ Genève /CH/

Vence

built on knowledge and experience